Registrer stats

torsdag 13. februar 2014

Kakelokk

Det å legge lokk på kaker, er egentlig ingen vanskelig sak. Jeg bruker nesten alltid marshmallowfundant som lokk, men av og til når jeg lager til andre, og de ønsker det, bruker jeg marsipan. Jeg synes  marshmallowfundanten smaker bedre, og ser bedre ut, da den er helt kritthvit. Marsipanen ser ofte litt gusjegul ut. Ønsker du å bruke marsipan, anbefaler jeg derfor å kjøpe helt hvit marsipan.

Det meste man trenger til dette prosjektet, har man hjemme, men for best mulig resultat kan jeg anbefale at du har en spatel:


http://www.ebay.com/itm/12-Cake-Decorating-Stainless-Spatula-Straight-Smoother-Spread-Filling-Tool-New-/370851693788?pt=Cake_Decorating_Supplies&hash=item56587bc4dc

Denne er god å ha når du skal fordele kremen/kremosten/fyllet jevnt rundt kaken.

Du kan også bruke en slikkepott, men jeg synes det er mye lettere med denne. Jeg har kjøpt min på ebay, men du finner de nok i de fleste hobbybutikker, og andre steder som selger kjøkkenutstyr.








Her ser du at kremen er fordelt ganske jevnt utover kaken. Dette gjør at lokket vil se mye jevnere ut også. Det gjør ingenting om det er litt ujevnheter, men jo mer toppen av kaken er i vater, og jo glattere den er langs kanten, jo finere blir sluttresultatet.








Det andre redskapet jeg kan anbefale er en "smother" som gjør det lettere å få lokket fint og glatt på kaken.







Denne har jeg også kjøpt på ebay, men som med spatelen, er den nok å få tak i mange andre steder.

Andre nettbutikker jeg bruker en del når jeg handler kakeutstyr er Spiseligekunstverk, kakeboksen, og bakeshop, men ebay er definitivt billigst!

Det meste finner jeg ved å søke på "cake decorating", eller "cake decorating equipment"




Da har vi omsider kommet til selve lokk-legging-delen. Det viktigste at du kjevler massen din stor nok. Den må være minst 10 cm større enn kaken din i alle retninger. Den bør heller ikke være for tykk. Jeg prøver å få den rundt 3-4 mm tykk. Husk å ha rikelig med melis under når du kjevler, slik at den ikke setter seg fast i benken! Det overflødige kan du bare koste av. Du skal kunne snurre massen rundt på bordet, løfte den, og vende den over, uten problemer.

 

Som du ser ovenfor løfter jeg den opp mens den er brettet over kjevlen, jeg setter så kaken under og legger lokket forsiktig over kaken. Pass på at du har nok lokk på alle sider.


 
 
Det kommer også frem av bildene at jeg har mye større lokk enn kake, noe som gjør jobben veldig mye lettere! Jeg bruker først "smootheren" på toppen, for så å gå over sidene med hendene. Ved å løfte lokket litt opp fra siden, og strekke det utover, så legge det nedpå kaken igjen samtidig som du fører hendene over, får du vekk eventuelle humper langs kanten. Var det forståelig? Bare prøv deg frem, og ikke vær redd  for å ta litt i med hendene. Du må liksom jobbe lokket litt på plass.

 
 De bildene burde vært like høye. Orker ikke fikse det. Mr. O (datanerd som yrke og hobby) kommer ikke til å bli så imponert...
 
På bildene over ser du forskjell  farge på marsipanlokk og marshmallowfundantlokk. Som sagt er jeg fan av marshmallow, men kankje det er mest fordi jeg ikke like marsipan... Prinsippene er uansett de samme :)

Som dere også ser er kanten helt nede ikke spesielt fin. Den kan du selvsagt skjule med alt mulig moro! Her kommer to eksempel:
Bården lages av krem/kremost. Bruk en sprøytepose e.l. Jeg bruker squeeze it fra tupperwear.
 
Perlekanten er laget med en egen utstikker, og du kan for eksempel finne den her.
 
 
Håper dere ikke tok skrekken av dette. Det er mye enklere enn det ser ut! Det er bare å spørre om det er noe som er uklart! 
Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar