Registrer stats

onsdag 12. februar 2014

Marshmallowfundant

I går hadde jeg besøk av to studievenninner. De ville lære å legge lokk på, og pynte kaker. Jeg har holdt på med det på hobbybasis en stund, og har mellom annet laget min egen bryllupskake. Vet ikke om jeg vil anbefale det, akkurat, men dersom dere ønsker noen tips til hvordan dere lett kan mekke sammen en fin kake, så kan dere kikke innom bloggen denne uken.

De to venninnene mine ville veldig gjerne ha en detaljert beskrivelse, så da får de det her. B, ønsket å lage dåpskake til datteren sin, og trodde det var veldig vanskelig! Etter å ha vært hos meg noen timer på "kurs", tror jeg motet var litt mer på plass, og hun er klar til å prøve seg! Det kommer til å gå så bra!


Hovedrollen
For å begynne på begynnelsen, legger jeg ut oppskrift på marshamallowfundant. Dette er det jeg bruker som lokk på kakene mine. Jeg bruker det også for å lage pyntekant rundt kaken, og til "flate" figurer. Kommer mer tilbake til det senere. Dersom du skal lage 3D figurer, som blomster, sko, terninger, babyer og så videre, vil ikke marshmallowfundanten bli stiv nok til å holde fasongen. Da må du bruke sukkerpasta. Oppskrift på det kommer.



Til en porsjon marshmallowfundant, det er nok til lett okk og en del pynt til en normal kakeoppskrift, trenger du:



  • 300 g marshmallows
  • 600-700 g melis
  • 2 spiseskjeer vann
  • eventueltt 2-3 spiseskjeer delfiafett








Delfiafett gjør at massen blir litt blankere, og kan brukes dersom du bare skal bruke fundanten til lokk. Skal du lage noe annet av den, anbefales det ikke. Jeg personlig ser ikke nødvendigheten av det, og har helt sluttet å bruke det.

Det er ikke noe hokkus-pokkus å lage marshmallowfundanten, og alt du trenger å gjøre er å helle de i en bolle og putte de i microbølgovnen i et par minutter. Marshmallowen skal være helt smeltet på innsiden, slik at når du dytter i dem med fingeren gir de helt etter, og du blir klissete. Du vil se at marshmallowen begynner og heve seg, da nærmer de seg klare.


Dersom du ønsker farge på fundanten din er dette den letteste tiden å farge den på. Det går greitt etter at den har blitt en fast masse, også, men du må da kna den mye lenger, for å få fargen jevnt fordelt. 

Rør så rundt i den smeltede marshmallowen til du får en glatt røre. Jeg bruker en spiseskje til å røre. Sikt så i en hel pakke, altså 500 g melis, mens du rører det inn.



Når hele pakken er blandet inn, begynner massen å bli mindre klissete, og først nå begynner jeg å arbeide med hendene. Jeg lemper massen på benken i en haug med melis og elter den til jeg får en fin konsistens. Det vil si at jeg blander i mer melis, helt til massen slutter å klistre seg i alt, inkludert meg. Da er den ganske ferdig.



Dersom du skal bruke den som kakelokk, skal du nå kjevle den ut. Da bruker du enda mer melis. Du må ha nok melis under, til at den ALDRI fester seg i bordet. Du skal kunne løfte den opp, og snu den over på andre siden, uten problemer.

Kjevl den så tynn som mulig, uten at den revner! 3-4 mm, kanskje? 


Det er ikke så godt å se, men det ligger altså en ut kjevlet marshmallowfundant der på det hvite bordet..
Dette ser vel lett ut, eller?

Marshmallowfundanten kan oppbevares en stund i kjøleskapet. Du må da pakke den godt inn i plastfolie, for så å ha den i en tett boks. Massen blir da hard, og du må kna den opp igjen en stund før du kan bruke den igjen. Jeg pleier å plinge den i microen i 10-20 sekunder, for å få den litt lettere å jobbe med.
Jeg pleier aldri å lage den mer enn en uke i forveien, så vet ikke helt hvor mye lenger den eventuelt holder, men jeg vil ikke anbefale å ha den så mye lengre lagret.

Lykke til!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar